Timun Oh Timun!!!

           
            Dulu tyme ayah wat kebun ayah tanam timun...kira otai timun dah..tapi aku belagak xmo tya ayah cana nak tanam..men google2 ja..skali amek kau! timun terencat!!!haha!! so dengan xmalunya baru swoh ayah nengok..wajibla aku kena marah + beletiaq..padan muka aku!!


Ni stail aku tanam..totally wrong!!kuar gak timun..tapi terencat la...xsampai sejengkal pon....tapi xpa..yg penting experience kan..pastu belajar dari kesilapan..acewah!!


Menurut ayah..timun  ni dia nak baja banyak..so tyme wat batas tu gaul atau pon korek lubang tibunkan dengan baja taik ayam. Pastu tanam la timun tepi2. Air pon dia nak banyak jugak..lagi2 masa dh bebunga dan bebuah.. oke ayah..kak chik tanam yg baru naa..yg lama ni kita try taruk baja tgk apa jadi..

Kesilapan aku wat:
- semai timun pastu alih kat polibag kecik pastu alih kat batas (xboleh!!akar timun sgt sensitive..alih sekali ja kebatas trus)
-xcukup baja (ayah kata timun nak baja baru...taik ayam baru pon xpa...korek lubang antara pokok timun pastu timbun baja)
-xcukup air (timun perlu banyak air tapi pastikan saliran baik jgn sampai betakung...masa tengahari pon siram kat perdu pokok masa pokok dh bebuah)



Benih timun jepun dh disemai..batas pon dh improved..nnti aku upload cerita timun jepun pulak..fuh2!!harap2 menjadila kali ni..tips2 suma dh ikut ni...



No comments:

Post a Comment