Green Amaranth (Bayam Hijau)


           Jom tengok journey to the kuali by Si Bayam Hijau....start seedling on 9hb Feb..then I have to thinning (menjarang pokok).Thinning guna gunting agar x mencederakan akar pokok yg dkt...baby bayam ni pon boleh makan sbgai salad, microleaves bak kata En.Is from tanamsendiri..sedap jugak. Bayam ni matured after almost a month..1st harvested on 4th March. Mula2 aku cabut ngan akar2 skali tapi hati2 la..kes maleh nk p cari gunting..hoho. Pehtu barula guna gunting..cantas jgn sampai bawah sgt tinggai daun bawah skali sbb nanti bayam akan kuarkan tunas baru, dapatla makan bayam lama cikit. Bayam tanam sendiri manis..buat sayur air pon sdp..aku ratah ja semangkuk..sendiri tanam xboh racun selamat woo....gambar dlm kuali xdan nk tgkp trus masuk ke perot...ahahaha...sila klik gambar untuk tgk gambaq yg lebih besar dan jelas yer.. :)






           Selepas sebulan lebih bayam jadi tua dan batang pon keras. Bayan akan berbunga tambah2 kalau malas jirus (akula tu). Lepas 2 3 harvest lagi aku dh naik menyampah..so apalagi..aku gondolkan tanah untuk semai benih baru. Sebenarnya kalau  biar pon xpa..nanti bunga bayam akan hasilkan benih dan akan tumbuh anak2 baru tapi aku dh ada stok bayam lain dlm bekas polisterina so....kita makan yg muda ja nu...







Gila gelemer sat..perak (jakun) betoi 1st time kutip sayur tanamsendiri padahal ayh dulu wat kebun.Cet sungguh!!




No comments:

Post a Comment