Bapakku Penternak Arnab

         
            Ayah aku la ni dh jadi penternak arnab yg berjaya dh. Mula2 adik laki aku yg tegedik2 nak bela arnab..lama dh ni time dia awai masuk skolah rendah..lani Form3 dah. Ayah aku pon beli la sepasang. Pastu dia beranak pinak xigt dunia..sederet sangkar arnab blakang rumah aku. Dalam reban ayam pon belambak.

Mula2 ayah beli arnab biasa ja....pastu beli jenis Lion head..gila besaq..bulu tebai mencacak2...beli anak sepasang RM100 kot (harga dulu ni). Pastu paksu mai bagi baka arnab telinga panjang pulak (comei gila warna tompok2). Ayah aku pon dok men kawen2 kan arnab dia...dpt mcm2 jenis...


yg putih tu baka Lion Head tu..yg  tompok2 ni telinga panjang gak

ni cantik!!

arnab dayang senandung..itam melegam..tapi bulu cantik..lebat...sah2 lion head..

putih ni comei gak..tapi telinga xpanjang sgt..nak telinga panjang jatuh bawah tu...

arnab ni suma yg dok dalam lau (dulu reban ayam ni)

tengok2!!pelahap sampai masuk dlm bekas makanan..amboiii...

gebus2 sumonya...


Ada gak org mai beli kat umah..ayah aku juai sepasang RM50-RM100..ikut baka dan jantina...ayah bela bukan tuk juai sebenaqnya..nak makan. Kalau ramai2 balik xpon sedara mara mai umah ayah sembelih jamu. Aku ikut mood..kdg2 makan tp kalau baru lepas main anak dia comei2 xmakan da...



1 comment: